TEDx Bratislava. Bez príkras

Druhý slovenský a prvý bratislavský TEDx som absolvoval na 50 percent. Nie že by sa mi nechcelo vidieť všetky prezentácie. Dopoludnie som však venoval rodinke. A keďže moja rodinka je skvelá, popoludnie som strávil na TEDxe 🙂
Skratka štyroch písmen ukrýva slová Technology, Entertainment, Design + „x“ znamená, že ide o nezávisle organizované podujatie. Oveľa presnejšie však podujatie vystihuje heslo „Ideas worth spreading“. O čom TEDx je? O všetkom:) Stačí mať „myseľ dokorán“ ako znel slogan bratislavského podujatia. A aký teda bol TEDx? Prečítajte si pohľad bez príkras a preháňania. Žartujem, nedá sa nepreháňať:)

Nebudem sa vo veľkom rozpisovať o prednášajúcich, ich prednášky sa čoskoro objavia na stránke TEDxBratislava a Hospodárske noviny prinesú sériu rozhovorov s rečníkmi z tohto ročníku TEDx. Zameriam sa skôr na svoje pocity. Na TEDx som prichádzal so zvláštnymi pocitmi. Ako toto licencované podujatie vyzerá vo svete, som už dávnejšie videl na youtube. Vzhľadom na to, že „slovenská“ interpretácia „svetového“ býva často veľmi svojská, nevedel som, čo očakávať. Nebudem vás naťahovať. Bol som šokovaný. V tom najlepšom význame toho slova. Od profesionality, s akou celé podujatie navonok fungovalo, cez odhadujem milión detailov v neviditeľnom zákulisí, vystúpenia rečníkov, kultúrne vložky – všetko fungovalo. V neposlednom rade k dobrému pocitu z celého podujatia prispeli samotní návštevníci. Nepamätám sa, kedy a kde som zažil tak žičlivú a pozitívne nabitú atmosféru.

V krátkosti rečníci, čo ma zaujali:
Vladimír Bužek s príspevkom o kvantovej teórii merania, vedeckom poznaní a zákonitostiach prírody
Pán Bužek rozprával o veciach, kde nie som úplne doma, ale rozprával zrozumiteľne o kvantovej fyzike. Zrozumiteľne myslím v limitoch nášho jazyka. Ako upozornil, aj vďaka jazyku nedokážeme pochopiť niektoré veci… Jeden aby sa v tom vyznal:)

Martin Štulrajter a Miroslav Švec – Mozog a marketing
Čosi o neuromarketingu, o tom ako reaguje mozog na podnety a ako sa na základe toho dá spraviť úspešná reklamná kampaň. Jeden by neveril, čo všetko sa s naším telom odohrá, keď vidíme na obrazovke napríklad matku objímajúcu dieťa. Druhým motívom bolo upozornenie, že lepší z dvoch fernetov je ten drahší:) To celkom sedí s dávnejšou štúdiou o víne, kde na základe desiatok tisícov „slepých testov“ zistili, že podvedome považujeme za lepšie to víno, ktoré pochádza z drahšej fľaše.

Daniel Hevier  – Umenie klásť otázky
Veľmi príjemné vystúpenie o otázkach. Hevier ich už roky zbiera a momentálne je niekde na čísle 20 tisíc.

Bjarke Ingels (TED video) – 3 krátke príbehy o architektúre

Charmian Wylde – Čínska medicína ako umenie a veda
Priznám sa, že som skeptik a veľkej časti toho, o čom táto Britka hovorila, neverím. Natretie tela „niečím“, prekrytie igelitom, následné zapálenie, uhasenie a prekrytie uterákom… to si radšej kríže prehrejem termoformom. Pokiaľ viem (a pani Wylde to priznala) účinnosť akupunktúry a ďalších metód ukrytých pod označením „klasická čínska medicína“ nebola v experimentoch ani v klinických štúdiách overená. Liečebný efekt je zrejme spôsobený placebo efektom, ako je to v prípade homeopatie.

Tomáš Vančura – Prečo ľudia potrebujú divočinu
Bývalý šéf TANAPu o svojom precitnutí z lesného inžiniera na človeka, ktorý sa snaží pochopiť potreby prírody. Skvelé bolo, že Vančura nepôsobil ako psychotický extrémista, ako sa to deje v prípade viacerých ľudí označujúcich sa za ochrancov prírody.

Yossi Ghinsberg – Uvažovania mimo vymedzených hraníc
Neskutočnou energiou nabitá prednáška o tom, ako prežiť pár týždňov v džungli bez akejkoľvek pomoci, ako získať miliónový grant bez kontaktov len s pomocou telefónneho zoznamu. Ale aj o tom, ako umrieť šťastný:)

Čo dodať? Ak do roka a do dňa nebude pokračovanie, budem fakt naštvaný:)