Je STV verejnopravna?

Páčil sa ti článok? Daj o ňom vedieť priateľom!

    Nikto síce presne nevie definovať pojem verejnoprávna STV, ale podvedome každý vie, čo by mala STV zabezpečovať. Dnes bola na Markíze odvysielaná relácia Mediálne fórum, ktorá sa venovala najmä verejnoprávnej STV. Zúčastnili sa jej najvyšší predstavitelia slovenských televízii, rôznych rád pre televízne vysielania, politici a umelci.

    V poslednej dobe sú naše TV čoraz viac kritizované za vysielaný program, najmä stupídne reality show, ktorých vrcholom a poslednou kvapkou sú asi Mojsejovci. Hovorí sa o nekultúrnosti a nevkuse v našich televíziach.

    Predstavitelia televízii sa bránia, že vysielajú iba to, čo chcú diváci. A výsledky prieskumov sledovanosti im dávajú za pravdu, reality show patria k najsledovanejším programom. Dovolil by som si oponovať, veď kebyže ideme podľa týchto kritérii, vysielali by sa iba telenovely, správy o tom koho zbili alebo zabili, MS v hokeji, reality show (kde sa budú účinkujúci hádať, biť a prípadne sexovať) a večer bude vyhradený pornofilmom. Sledovanosť by zaručene stúpla o viac ako 100%.

    Priznám sa, že za posledné dva roky sledujem vysielanie STV oveľa viac ako komerčné stanice. Filmy v televízii skoro vôbec nepozerám (radšej si ich pozriem s neorezaným obrazom a v originálnom a dobrom zvuku), ale podľa programu musím povedať, že filmy, ktoré chodia na STV sú zaujímavejšie ako v minulosti, vysiela sa aj kopec artových filmov na STV2. Začali sa vysielať relácie, ktoré som donedávna musel hľadať v českých TV. Zlepšila sa publicistika, alebo zábavne relácie (Pod lampou, Reportéri, SOS, Metro…). Podľa mňa paráda. Škoda, že sa niektoré medzitým už aj stihli pokaziť. Na STV sa vysielajú aj veci s obrovskou sledovanosťou, alebo známe po celom svete (Superstar, Simpsonovci…) a komerčné TV dostali tvrdú konkurenciu, ktorá ich začala valcovať.

    Pravdou je aj to, že STV deformuje ceny na trhu. Dvíha ceny za licencie na programy, za externých spolupracovníkov, a to sa súkromným televíziam, ktoré žijú na rozdiel od verejnoprávnej STV iba z reklamy, nepáči. STV (rozpočet cca 2 mld Sk) to nerobí za svoje peniaze, ale za peniaze nás všetkých.

    A to je hlavným problémom terajších rozporov v elektronických médiach – PENIAZE. Hlavným problémom je, že STV (ako vysielateľ zo zákona) odčerpáva financie komerčným televíziam. Balík peňazí na reklamu nie je nekonečný (cca 3mld Sk) a komerčné televízie začínajú pociťovať úbytok peňazí. A začínajú biť na poplach. Markíza dokonca zrušila reláciu Na telo a namiesto toho odvysielala túto diskusnú reláciu a zorganizovala ofenzívu.

    Nebolo to kvôli žiadnej kultúrnosti, či nekultúrnosti v TV, ale iba kvôli peniazom. Dobre padli iniciatívy umelcov (a podnikateľov), ktorí síce majú pravdu, že slovenská kultúra je v ohrození, ale majú ju už niekoľko rokov (ak nie desaťročí). Pekne a dramaticky povedal svojich pár slov o arogancii v STV riaditeľ TV JOJ Milan Kňažko (napr. o zmluvách pre pracovníkov STV na dobu určitú a pod). Jeho slová potvrdil svojou neúčasťou aj samotný riaditeľ STV, ktorý nenašiel dosť odvahy na to, aby dokázal na pôde konkurenčnej TV obhajovať svoje (v poslednej dobe čoraz viac a zo všetkých strán kritizované) manažérske kroky. Hlavne, keď sa Markíze podarilo dať dohromady najvýznamnejších ľudí z tejto oblasti.

    Vidím, že nielen mňa by zaujímalo, prečo prerušuje STV programy reklamou (SuperStar, hokej…), prečo nedodržiava začiatky programov (a musím čakať na vyhliadnutý program aj 10 minút, kým sa skončia všetky reklamy), prečo sa na Slovensku netočia nielen filmy, ale v podstate ani nič iné.

    Zdá sa mi veľmi čudné, že zodpovední ľudia nie sú potrestaní za svoje chyby. Napríklad finančne za pokuty, ktoré STV dostala, či ešte len dostane. A to sa teraz netýka len STV, ale aj iných štátnych inštitúcií, veď pokuty, ktoré dostanú tieto inštitúcie nakoniec zaplatíme aj tak my všetci.

    Páčil sa ti článok? Daj o ňom vedieť priateľom!